(Cultuur) Educatie & Beleid


Waarom?

Vanuit een intrinsieke behoefte om kunst en cultuur en met name muziek (educatie) een belangrijk speerpunt te laten zijn in het onderwijs en de samenleving ben ik actief betrokken bij een aantal bijzondere instellingen als voorvechter voor cultuur educatie.

Bij alles wat ik doe, word ik gedreven door een zin. ‘it’s an artist duty to reflect the times’ van Nina Simone. Ik vind dat zo’n krachtige gedachte. Of ik nu muziek produceer, op het podium sta, les of een masterclass geef op een opleiding, ik probeer altijd een soort spiegel te zijn voor wie ik voor mij heb. Daarnaast is het ook een spiegel voor mijzelf. Zolang ik maar kan blijven reflecteren aan de tijd waarin we leven, ben ik een gelukkig mens.

Alles wat ik doe is gerelateerd aan een soort van intrinsieke motivatie (of intrinsieke onrust…) om de wereld een beetje mooier te maken d.m.v. mijn creatieve geest, of is dat utopisch en cliché? Zelf zie ik mij ook als een soort van brug tussen de uitvoerende kant van de sector naar het onderwijs. Ik voel van beide kanten namelijk de doorwerking en vind het ook van essentieel belang dat beide werelden verbonden blijven.

In dit kader ben ik zelf ook weer aan het studeren.
Sinds 2018 ben ik verbonden aan LinC, Leiderschap in Cultuur. LinC staat voor reflectie, vernieuwing, kennisdeling en inspiratie. Samen onderzoeken we nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en werken we aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.

“It’s an artist’s duty, to reflect the times’ – Nina Simone

Foto: Nathan Reinds // www.nathanreinds.nl

Wat?

Voor het Utrechts Centrum voor de Kunsten  was ik als Artistiek Leider binnen de Muziek Impuls inhoudelijk verantwoordelijk voor de muzikale invulling van meer dan 28 Utrechtse (S)PO scholen. Samen met deze scholen schreven wij cultuurplannen en visies.  Voor het vakdocententeam ontwikkelde ik trainingen en coach-sessies a.h.v. verschillende Co-Teachingsvormen zoals complementaire of parallelle Co-Teaching. Daarnaast ontwikkelden we diverse reflectie en intervisie tools voor deskundigheidsbevordering binnen de Muziek Impuls.

Ook was ik ben het Utrecht Centrum voor de Kunsten verbonden aan het team Cultuur Onderwijs. Met dit team werkten wij met het door ons ontwikkelde Creatieve Model op zowel (S)PO, (S)VO & MBO instellingen.  Dit deden we door het schrijven cultuurplannen , subsidie aanvragen, ontwikkelen van lessen en initiëren van creatieve processen, receptieve en actieve invulling, co-creatie, coaching, ICC trainingen, deskundigheidsbevordering en inspiratiesessies van schoolteams

Voor het Fonds Podiumkunsten ben ik sinds 2015 verbonden als Adviseur.
Binnen de verschillende subsidiestromingen van het Fonds spits  ik mij toe op (pre) advisering van de aanvragen tot aan inhoudelijke bezoekverslagen van diverse gezelschappen en makers.

Voor TivoliVredenburg ben ik werkzaam als coach binnen het talenttraject ‘RaboNext Stage’
Rabo Next Stage is het coachingstraject voor jonge muzikanten van TivoliVredenburg. De deelnemers krijgen een half jaar professionele begeleiding van landelijk en internationaal bekende en succesvolle muziekprofessionals in de genres jazz, pop, klassiek en wereldmuziek. Door middel van masterclasses, optredens en begeleiding op maat krijgt hun muzikale carrière een flinke boost. We stellen ze op deze website aan je voor!

Als matchmaker en projectleider ben ik verbonden aan Nieuwe Erven.
Hier initieerde ik met directeur Hannah Ebinge het Urban Arts project ‘Elevator’. Dit is een project waarin jongeren via drie disciplines interdisciplinair gaan werken met professionele coaches aan hun artistieke identiteit. Na een half jaar worden gaan alle crewleden onder begeleiding van een regisseur een eigen productie maken vanuit co-creatie.

Tot slot ben ik werkzaam als Senior Adviseur Cultuureducatie VO bij de Stadkamer in Zwolle.
Festival Woest is hier een van de grote culturele invullingen, maar ook het begeleiden en verbinden van scholen naar kunstenaars en instellingen.

 

Vanuit mijn eigen bedrijf Ceno’s Creative Mind  werk ik voornamelijk als coach en inspirator binnen diverse culturele organisaties en scholen. Met mijn inspiratiesessie ‘van Astma tot Gouden Plaat’ en sessies richt ik mij op creatieve processen binnen teams en groepen.

Met Jolieke Sorber zijn wij sinds 2015 gestart met Motiv53.
Motiv53  is de verzamelnaam voor alle onderdelen die muzikanten/docenten Coen Witteveen en Jolieke Sorber te bieden hebben aan kleine en grote mensen. Van liedjes tot lesbrieven en van inspiratie tot werkvormen.

 

Referenties:

UCK, HKU, Stadkamer, PO-Raad, VSL, Music+ Academy, ArtEZ, Tivoli/Vredenburg, Muzehof, Hedon, Creatief Vermogen Utrecht, Muzerie, Cultuureducatie Overijsel, Zinder, Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Vonck, Muziekschool Noord West Veluwe, Hedon, Kunst Centraal, Spelenderwijs Utrecht, Ludens, Uden Jazz Festival, Achmea, Eurapco, en vele PO en VO scholen in Nederland.

Voor meer informatie over mijn werkzaamheden, kijk dan op mijn LinkedIn.